Kandó Kálmán, egerfarmosi (1869. júl. 10. Pest – 1931. jan. 13. Bp.): gépészmérnök.
- A József Műegyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1892), majd tanulmányutat tett az USA-ban (1898 és 1905).
Az MTA tagja (l.: 1927. máj. 5.).
- Életút: A párizsi Companie de Féres Lille cég mérnöke (1893–1894), a Ganz és Társa bp.-i gépgyára villamos osztályának mérnöke (1894–
1895), osztályvezetője (1895–1897), a gyár igazgatóhelyettese (1897–1906), a George Westinghouse tanácsadó mérnöke, egyúttal
Vado Ligure-ban az olasz Westinghouse Társaság kiküldött adminisztátora, alelnöke (1907–1915). A Ganz Danubius Gépgyár
műszaki igazgatója (1917–1919), vezérigazgatója (1919–1923), műszaki tanácsadója (1923–1931).
- Országgyűlési képviselő, a Felsőház tagja (1927–1931).
- A vasút villamosításának nemzetközi jelentőségű úttörője. Elsőként alkalmazta a nagyfeszültségű forgóáramot fővasutak villamos
vontatására, és a gazdasági és technikai viszonylatban egyaránt bevált rendszerét először az olasz Valterino-vasúton próbálta ki.
1923 után kizárólag egy új villamosvontatású rendszer kifejlesztésén dolgozott. Megalkotta a vasút villamosításában korszakos
jelentőségű fázisváltós villanymozdonyt. Egyik jelentős újítását, a csuklós hajtókeretet, a fázisváltós villanymozdonyoknál is
alkalmazta. 1920–21-ben 2000 koronát adott az MTA-nak.
- A Magyar Mérnökök és Építészek Nemzeti Szövetségének t. tagja (1930-tól).
- Elismerés: A József Műegyetem t. doktora (1922), Corvin-koszorú (1930).
- Főbb művei: Vonatok elektromos vontatása. (Bp., 1901)
Nagyfeszültségű forgóárammal hajtott elektromos vasutak. Cserháti Jenővel. (Bp.,
1902)
Neue elektrische Güterzugslokomotive der Italienischen Staatsbahnen. (Zeitschrift des Vereins Deutscher Ingenieure, 1909)
Über Drehstrombahnen. (Elektrotechnische Zeitschrift, 1910)
Villamosmozdonyok főhajtóműveinek dinamikus igénybevétele
kerékcsúszás következtében. Akadémiai székfoglaló is. (Elhangzott: 1937. ápr. 26.
Matematikai és Természettudományi Értesítő,
1937).
- Irodalom: Zelovich Kornél: K. K. l. tag emlékezete. (Bp., 1932)
Verebélÿ László: Emlékezés K. K.-ra. (Magyar Technika, 1954)
Verebélÿ László: K. K. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1957)
Szekeres József–Tóth Árpád: A Klement Gottwald
– Ganz – Villamossági Gyár története. (Bp., 1962)
Guóth Béla: K. K. vízerőmű terve. (Vízügyi Közlemények, 1966)
Mandorff Béla:
K. K. (Műszaki nagyjaink. II. Bp., 1967)
Asztalos Péter: K. K. emlékezete. (Elektrotechnika, 1991)
Fojtán István: Fejezetek a
Kandó-féle fázisváltós villamos mozdonyok történetéből. (Vasúthistóriai Évkönyv, 1991)
Asztalos Péter: Kandó és a magyar
nagyvasúti villamosmozdony-gyártás. (Évfordulóink a műszaki és a természettudományokban, 1994)
Mandorff Béla:
Megemlékezés K. K. születésének 125. évfordulóján. (Vasúthistóriai Évkönyv, 1994)
Radnai Gyula: A Valtellina-vasút
villamosítása. K. K. egyedülálló alkotása. (Természet Világa, 2002
Indóház, 2007)
Kandó és Ganz Olaszországban. (Magyar
Tudomány, 2002)
Kandó-emlékszám. (Vasút és modell, 2002)
Erő János: Kandó-mozdony sárgarézből. Fogaskerék hajtja a
csatolt kerekeket. (Indóház, 2006)
Kandó-emlékszám. (Indóház extra, 2008).