Hollán Ernő, kislődi (1824. jan. 13. Szombathely – 1900. máj. 28. Bp.): hadmérnök, honvéd tábornok.
- Sz: Hollán József orvos, Holl Johanna. Testvére: Hollán Adolf (1810–1893) orvos és Hollán Hugó (1819–1863) honvédtiszt.
- A gimnáziumot Szombathelyen végezte, a bécsi hadmérnöki akadémián végzett (1844).
Az MTA tagja (l.: 1858. dec. 15.; r.: 1861. dec. 20.; t.: 1872. máj. 24.; ig.: 1892. máj. 5.).
- Életút: Tanulmányai befejezése után részt vett a komáromi vár erődítési munkálataiban (1844–1846), majd, mint cs. és kir. főhadnagy
Lembergben állomásozott (1846–1848). A forradalom és szabadságharc idején részt vett a délvidéki harcokban, kitüntette magát
Fehértemplomnál és Szenttamás ostrománál; őrnaggyá és hadmérnöki főnökké léptették elő. Az általa vezetett erődítési
munkálatoknak nagy szerepe volt Pétervárad védelmében. A szabadságharc bukása után Szombathelyre internálták (1849–1851),
majd börtönbe zárták (1851–1852; szabadult: 1852. máj.). Szabadulása után mérnökként dolgozott; úttörő szerepet játszott a
dunántúli vasúthálózat megteremtésében (1852–1861), majd Pesten, a déli vasút magyarországi főfelügyelője (1861–1865).
Deák-párti programmal a felsőőri választókerület országgyűlési képviselője (1865–1876); közben a Közlekedésügyi Minisztérium
(1867. febr.–1870. máj.), ill. a Honvédelmi Minisztérium (HM) államtitkára (1870. nov.–1872. dec.). A székesfehérvári
honvédkerület parancsnoka (1876–1886). A Főrendiház örökös tagja (1886–1900).
- Az MTA Hadtudományi Bizottságának első elnöke (1883–1898). A Fővárosi Közmunkák Tanácsa alapító tagja (1870–1872).
A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet (MMÉE) alapítója és első elnöke (1866–1885).
- A kiegyezés után fontos szerepet játszott, a már gr. Széchenyi István által is szorgalmazott Buda–Pest központú közlekedéspolitika
kialakításában. A vízi úthálózat kiépítésével szemben a vasútépítést szorgalmazta; költséges vasútépítési koncepciója miatt
azonban sokan támadták. Végrendeletében 2000 koronát hagyott az MTA-ra (1900-ban). Kőnyomatos arcképe (Marastoni József
rajza) megjelent a Légrády testvérek kiadásában (Pesten, a Hajnal c. lap mellékletében, 1868-ban).
- Emlékezet: Emlékére a MMÉE Hollán Ernő-díjat alapított (1885-ben), a díjat a Pest Megyei Mérnöki Kamara felújította (2002-ben). Budapesten
utcát neveztek el róla (az Újlipótvárosban; 1900-tól Hollán u., 1992-től Hollán Ernő u.).
-
- Főbb művei: Magyarország vasúthálózatának rendszere. (Bécs, 1856
németül is)
Az újabb szerkezetű vasúti hidakról, különösen a rács-
rendszerről. Akadémiai székfoglaló. (Elhangzott: 1859. máj. 16.
Akadémiai Értesítő, 1859)
A vasutak keletkezése s általános
elterjedése felett. Akadémiai székfoglaló. (Elhangzott: 1862. máj. 26.
Akadémiai Értesítő, 1862)
Magyarország forgalmi
szükségletei s a vasútügyek újabb kifejlődése. (Pest, 1864)
Az olcsó vasutakról. (Pest, 1865)
A hazai vasút-hálózat kiegészítéséről,
különösen az alsóbb rendű vasutakról. (Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye, 1870).
- Irodalom: Lipthay Sándor: H. E. emlékezete. (Akadémiai Értesítő, 1902)
A magyar vasutak úttörői. H. E. (Technikai fejlődésünk története.
1867–1927. Bp., 1929)
H. E. Művei bibliográfiájával. Összeáll. Fülöp Katalin. (Szombathely, 1984)
Dunka Sándor: A szabadságharc
vízimérnökei. (Tanulmányok a természettudományok, a technika és az orvoslás történetéből, 1998)
Ács Tibor: H. E., az MTA
Hadtudományi Bizottságának első elnöke. (Hadtudomány, 2000).