Csanádi György; Czipszer (1905. júl. 28. Laibach, Ausztria – 1974. ápr. 27. Bp.): mérnök, politikus.
- A József Műegyetemen mérnöki okl. (1927) és közgazdász okl. szerzett (mindkettőt Czipszer György néven, 1927), a műszaki
tudományok kandidátusa (addigi tevékenységéért, 1952), doktora (1955). Az MTA tagja (l.: 1958. nov. 28.; r.: 1970. febr. 4.).
- Életút: A József Műegyetem tanársegéde (1927–1929), a MÁV Kaposvári Igazgatóság Építési Osztály Felépítmény-szerkesztési
Csoportjának munkatársa, pályafenntartási és -építési mérnöke (1929–1944); közben Dombóvárott, mint vasúti mérnök, a vasúti
felépítményi századnál szolgált (hadapród-őrmesteri rangban, 1941-től). A MÁV Központi Üzemi Bizottságának elnöke (1945.
jan.-aug.), a MÁV pécsi üzletigazgatója (1945. aug.–1947), a Közlekedésügyi Minisztérium Vasúti Műszaki Osztályának vezetője
(1947–1949), a Vasúti Főosztály vezetője, egyúttal a MÁV vezérigazgatója is (1949–1956 és 1962. febr. 10.–1963. dec. 7.).
Közlekedés- és postaügyi miniszter (1956. okt. 29.–1956. okt. 31. és 1963. dec. 9.–1974. ápr. 24.), közlekedés- és postaügyi
kormánybiztos (1956. nov. 12.–1957. máj. 17.), a közlekedés- és postaügyi minisztérium mb. vezetője is (1957. márc.–máj.), a
miniszter első helyettese (1957. máj. 17.–1963. dec. 7.). A BME, ill. az ÉKME Építőmérnöki Kar Vasútépítési és Vasútüzemi, ill.
Vasútépítési Tanszék vezető egy. tanára (1951. szept. 1.–1963. dec. 8.).
- Az MKP tagja (1945. febr.-tól), Pécs Város Törvényhatóságának tagja (1945–1947), a Pécs-Baranyai Mérnökszakszervezet elnöke
és az ún. kommunista mérnökaktíva vezetője (1945–1947).
- A MÁV 1945 utáni újjáépítője, jelentős eredményeket ért el a magyarországi vasúti pályafenntartás korszerűsítésében, a mozdony-
és kocsipark kihasználásának növelésében. Az új, szocialista közlekedéspolitikai koncepció kidolgozója. A vasúti üzemtan c.
műegyetemi tantárgy kidolgozója és bevezetője.
- Emlékezet: Budapesten hunyt el, a Fiumei úti (= Kerepesi út) Temetőben nyugszik, sírját a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság védetté
nyilvánította (2004-ben). Emlékére emléktáblát avattak a győri Közlekedési és Távközlési Főiskolán (Vilt Tibor szobrászművész
alkotása, felavatták: 1974. szept. 13-án).
- Az MTA Közlekedéstudományi Főbizottsága elnöke (1958-tól). A METESZ elnöke. A Közlekedési és a Közlekedésépítés-tudományi
Egyesület elnöke (1951-től).
- Elismerés: A Drezdai Közlekedési Főiskola (1970-től) és a Moszkvai Vasútmérnöki Főiskola tb. doktora (1974-től).
Újjáépítési Kitüntetés (1946), Magyar Köztársaság Arany Érdemrendje (1947), Kiváló Munkás (1948), Magyar Népköztársasági
Érdemérem arany koszorúja (1950), Magyar Népköztársasági Érdemrend (1952), Munka Vörös Zászló Érdemrendje (1954), a Finn
Oroszlán Érdemrend Nagykeresztje (1969).
Kossuth-díj (1956), Pro Urbe Díj Győr (a Győrött átvezető korszerű útszakasz kialakításáért és a győri belváros távlati
közlekedési rendjének kialakításáért, 1971), Állami Díj (1973).
- Főbb művei: A szocialista vasút. (Magyar Közlekedés-, Mély- és Vízépítés, 1950)
A vasút a magyar ipari fejlesztés szolgálatában. (Magyar
Technika, 1951)
A tehervonatok menetsebességének problémái. (Közlekedéstudományi Szemle, 1951)
Vasúti üzem. Egy. tankönyv.
(Bp., 1954)
A járműpark gazdaságos üzemeltetésének egyes kérdései a vasúti áruszállításnál. Doktori értek. (Bp., 1955)
A
közlekedéstudomány, a közlekedéspolitika és a gyakorlati közlekedéspolitika összefüggései a szocialista és a tőkés társadalmi-
gazdasági rendszerben. Akadémiai székfoglaló is. (Elhangzott: 1959. jún. 5.
megjelent: MTA Műszaki Tudományok Osztálya
Közleményei, 1960)
A nemzetközi közlekedéspolitika elméleti és gyakorlati problémái. Akadémiai székfoglaló is.
(Elhangzott: 1970. júl. 1.
megjelent: Műszaki Tudomány, 1970).
- Irodalom: Bognár Géza: Cs. Gy. (Magyar Tudomány, 1974)
Frisnyák Zsuzsa: Vezérigazgató és miniszter. Cs. Gy. a MÁV élén. (História,
1996).
- Megjegyzés: MÉL III. köt. téves halálozási adat: ápr. 24.!